رفتن به محتوای اصلی
x

سؤال 15- چه اقداماتی برای جلسه آخر تدریس در یک ترم مفید است؟
پاسخ: جلسه اول و آخر یک ترم مهم‌ترین جلسات هستند و به مثابه جلد اول و آخر یک کتاب آن را نگاه می‌دارند. در این جلسه سعی کنید:
- تمام مطالب مطرح شده در طول ترم را جمع‌بندی نمایید. خوب است از مشارکت دانشجویان در این خصوص نیز استفاده کنید.
- در خصوص ارزیابی نهایی و امتحان پایان‌ترم توضیحات مناسبی ارايه کنید.
- می‌توانید از دانشجویان بخواهید که پیشنهادهاي خود را برای ارايه بهتر درس در ترم آینده به صورت ناشناس یا در صورت تمایل با ذکر اسم ارايه دهند. معمولاً نکات بسیار ارزشمندی از این طریق حاصل می‌شود.
- قدردان یک ترم با هم بودن و تجربه‌ای که در طول این درس داشته‌اید باشید.
- در صورت امکان و تمایل عکس یادگاری دسته جمعی با دانشجویان بگیرید.

منبع: https://www.teachingprofessor.com/topics/for-those-who-teach/the-last-class-session-how-to-make-it-count


سؤال 16- برای اینکه معلم بهتری باشیم چند توصیه کاربردی ذکر کنید.
پاسخ: معلم نمی‌تواند تمام لحظات دشوار را حذف کند اما می‌تواند با اتخاذ شیوه‌های مناسب، تدریس را برای خود و دیگران لذت‌بخش‌تر نماید. کتاب­‌های مختلفی با عناوین معلم درمانی به زبان فارسی و انگلیسی وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید به آن‌ها مراجعه نمایید. برخی از توصیه‌هایی که می‌تواند در این راستا راهگشا باشد عبارتند از:
- سعی کنید آنچه را درس می‌دهید با شور و احساس همراه باشد.
- بسیار اتفاق می‌افتد که در دو راهی تحقیر شخصیت یادگیرنده یا عزیز شمردن او قرار بگیرید؛ درست انتخاب کنید.
- شوخ طبعی یک ابزار قدرتمند است. آگاهانه، به اندازه و لطیف آن را به کار گیرید.
- جهت افزایش کارایی خود، نظم و انضباط و برنامه روزانه داشته باشید.
- با دانشجویان خود آنچنان برخورد کنید که دوست دارید با شما برخورد شود.
- منصف باشید و با دانشجویان با عدالت رفتار کنید.
- از برچسب زدن و پیش قضاوت بپرهیزید.
- دانشجویان را در برابر همکلاسی‌­های خود خجالت‌زده نکنید.

منابع:
- کتاب معلم درمانی، نویسنده کارن کاتافیاژ مترجم مهدی سجودی انتشارات مهر اندیش.

- Teacher Therapy 101 – How to Avoid Throwing Jack and Jill Off the Hill First edition by Leigh M. VandenAkker and JoAnn Jacobsen-Wells (2008).

 

تحت نظارت وف ایرانی