رفتن به محتوای اصلی
x

سوال 9- جلسه اول تدریس در یک ترم را چگونه شروع نمائیم؟
پاسخ: جلسه اول تدریس در هر ترم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دانشجویان در این جلسه به ارزیابی استاد مي‌پردازند. از جمله چقدر رسمی/غیررسمی است، چگونه می‌بایست با وی تعامل داشته باشند، نحوه ارزشیابی در طول ترم به چه صورت است؟ همچنین اهداف درس و انتظارات از دانشجو می‌بایست به طور شفاف بیان شود.
هشت هدف اصلی در این جلسه دنبال می‌شود:

1- ایجاد یک تصویر مثبت (لباس مناسب استاد، چیدمان کلاس، آغاز به موقع کلاس)
2- معرفی مناسب استاد (به طور مستقیم از گفتار و غیرمستقیم از رفتار وی)
3- بیان اهداف درس، انتظارات از دانشجو و نحوه نمره‌دهی
4- کمک به دانشجویان جهت آشنایی با یکدیگر
5- شمايي کلی از یک جلسه تدریس شما
6- ارزیابی از دانش قبلی دانشجویان در موضوع درس
7- انگیزه بخشیدن به دانشجویان در خصوص موضوع درس (اهمیت آن و به ویژه در صورت امکان ارتباط آن با موضوعات روز جامعه)
8- اطلاع‌رسانی به دانشجویان در خصوص قوانین کلاس

منبع: https://www.cmu.edu/teaching/designteach/teach/firstday.html


سوال 10- روش Think-pair-share را چگونه می‌توان در کلاس اجرا نمود؟
پاسخ: جهت مشارکت دادن دانشجویان در کلاس، روش‌­های مختلفی وجود دارد که یکی از متداول‌ترین آن‌ها روش Think-pair-share است که به زبان فارسی در اصطلاح «فکر کن، جفت شو، سهیم شو» نامیده می‌شود. در این روش، استاد یک موضوع کلیدی و مهم در مباحث درس را انتخاب نموده و با مطرح نمودن یک سؤال در ابتدا از دانشجویان می‌خواهد که به پاسخ آن فکر کنند. سپس با تقسیم کلاس به گروه‌­های مختلف از آن‌ها می‌خواهد که در گروه خود در خصوص پاسخ آن بحث نمایند. در انتها نظر گروه­‌های مختلف در مورد آن در کلاس مطرح شده و با مشارکت استاد جمع‌بندی می‌گردد.
ویدئوی زیر نحوه اجرای آن در یک کلاس دانشگاهی را نشان می‌دهد:

لینک ویدیو

 

تحت نظارت وف ایرانی