رفتن به محتوای اصلی
x

سؤال 17- مودل (moodle) چیست؟
پاسخ: یک سیستم مدیریت یادگیری (LMS) مبتنی بر وب است که به صورت متن باز و رایگان بوده و امکانات مختلفی را جهت یادگیری و یاددهی الکترونیک مانند برگزاری کلاس، برگزاری آزمون، اشتراک فایل، تعریف و ارسال تکالیف فراهم می‌آورد. در ایران، بسیاری از دانشگاه‌­ها از این سیستم برای آموزش الکترونیک خود استفاده می‌نمایند.  جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید  به آدرس­‌های  https://moodlefarsi.com و https://moodle.org مراجعه فرمایید. از دیگر سیستم­‌های مدیریت یادگیری می‌توان به Blackboard و Canvas اشاره نمود.


سؤال 18- چگونه می توان در مودل آزمون مجازی برگزار نمود؟
پاسخ: به چند طریق می‌توان در سیستم مودل امتحان مجازی برگزار کرد:
ساده‌ترین شیوه قرار دادن فایل سؤال‌ها (به صورت پی‌دی‌اف، ورد  و یا عکس) و درخواست از دانشجویان جهت نوشتن پاسخ سؤال‌ها بر روی کاغذ، عکس گرفتن از آن و آپلود نمودن فایل مربوطه در بخش تعیین شده است.
همچنین این سیستم امکانات متنوعی جهت تدوین سؤال‌هاي تستی (با تصحیح خودکار توسط خود سیستم)، سؤال‌هاي تشریحی، جای خالی و محاسباتی فراهم می‌کند. امکان انتخاب سؤال به صورت تصادفی از یک مجموعه سؤال، به هم ریختن ترتیب سؤال‌ها برای هر دانشجو و امکان تعریف سؤال محاسباتی پارامتری که پارامتر آن برای هر دانشجو متفاوت باشد نیز به سادگی وجود دارد. آزمون همچنین قابلیت باز و بسته شدن رأس زمان تعریف شده، ایجاد محدودیت طول زمان امتحان و تعیین تعداد دسترسی را نیز داراست. می‌توان سؤال‌ها را از ابتدا در سیستم تعریف نمود یا اینکه سؤال‌هاي از پیش آماده شده را با رعایت فرمت­‌های خاصی مانند XML ،Aiken و ... وارد مودل نمود.
فایل‌­های زیر درخصوص جنبه‌های مختلف طراحی آزمون مفید هستند.
ﺑﺮﺧﯽ سؤال‌هاي ﻣﺘﺪاول آزﻣﻮن‌ﺳﺎزي در ﻣﻮدل 
راهنمای جامع طراحی آزمون در مودل
راهنمای وارد کردن سؤال‌هاي تستی از ورد به مودل
فرمت­‌های مختلف طراحی سؤال به صورت XML و قابل استفاده در مودل
ساخت سؤال جاساز يا cloze به صورت مجموعه‌اي از سؤال‌هاي قبل در يک سؤال
آموزش بازفعال کردن آزمون براي دانشجوياني که احتمالاً به دليل قطعي نت و يا برق در آزمون ما در ساعت و روز مورد نظر شرکت نکرده‌اند
نمره‌دهي ساير نمرات (کوييز و حل تمرين و ....) در گلستان

ارتقاء امنیت وب با وف ایرانی