رفتن به محتوای اصلی
x
علی شاهنده
دانشکده مهندسی صنایع
ظرفیت ارشد: 1
ظرفیت دکتری: 1
علی شاهنده (ali-nook@iut.ac.ir)      
مقطع دکتری / مقطع ارشد 1 دانشجوی کارشناسی ارشد 1 دانشجوی دکتری
کد یکتا: 140342187 20.1001.4.Q9JG000=.2024.05.13.0.8 مرجعیت علمی
"کاربرد بهینه سازی مبتنی بر دادهدر زنجیره تامین لوازم خانگی" مطالعه مورد گروه صنعتی انتخاب
گروه صنعتی انتخاب از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز نموده و هم اکنون گسترده‌ترین زنجیره ارزش صنعت لوازم خانگی در غرب آسیا با حدود ۲۰ هزار نفر پرسنل می باشد. زنجیره ارزش این گروه شامل هلدینگ‌های ذیل می باشد: 
۱. هلدینگ تولید مواد اولیه پتروشیمی 
۲. هلدینگ تولید انواع قطعات فلزی و پلاستیکی لوازم خانگی 
۳. هلدینگ تولید محصولات لوازم خانگی اعم از محصولات برودتی، شوینده، گازسوز و توکار، صوتی تصویری و لوازم خانگی کوچک 
۴. هلدینگ لجستیک 
۵. هلدینگ بازاریابی و فروش 
۶‌. هلدینگ خدمات پس از فروش 

از طرفی به دلیل وجود داده‌های فراوان در زنجیره ارزش لوازم خانگی گروه صنعتی انتخاب و همچنین اهمیت موضوع بهینه سازی مبتنی بر داده با هدف افزایش بهره‌وری در دنیای رقابتی امروز، امکان اقدامات پژوهشی کاربردی در این حوزه فراهم شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 
یکی از رسالت‌های گروه صنعتی انتخاب بومی‌سازی دانش و کاربردی سازی دانش ایجاد شده می‌باشد. در همین راستا این گروه با رصد تحولات جهانی اقدام به تعریف موضوعات پژوهشی دانشگاهی در حوزه‌های مورد نیاز نموده است. در موضوع "بهینه سازی مبتنی بر داده در زنجیره تامین لوازم خانگی: مطالعه موردی گروه صنعتی انتخاب" در مقطع دکترا، انتظار می‌رود اقدامات ذیل صورت پذیرد و نتایج آن به صورت کاربردی به این صنعت ارائه شود: 
۱. بررسی حوزه‌های کاربرد بهینه سازی مبتنی بر داده در زنجیره تامین لوازم خانگی 
۲. بنچمارک اقدامات شرکت‌های بین المللی پیشرو در صنعت لوازم خانگی و صنایع غیر از لوازم خانگی در این حوزه و همچنین اقدامات پژوهشی انجام شده در خصوص موضوع 
۳. بررسی، تعیین و اولویت بندی پتانسیل‌های بهینه‌سازی مبتنی بر داده در گروه صنعتی انتخاب 
۴. انتخاب حداقل یکی از اولویت‌های بهینه‌سازی تعیین شده با تایید گروه صنعتی انتخاب با هدف افزایش بهره‌وری و اتخاذ تصمیمات بهینه 
۵. مدلسازی و سناریوسازی اولویت یا اولویت‌های تعیین شده جهت بهینه‌سازی مبتنی بر داده 
۶. جمع‌آوری و دریافت داده‌های مورد نیاز موضوع از صنعت 
۷. ارائه نتایج کاربردی و دریافت تاییدیه صنعت در خصوص نتایج 
۸. همکاری با گروه صنعتی انتخاب در پیاده سازی نتایج در واقعیت 
۹. انتشار برونداد پژوهشی با رعایت محرمانگی اطلاعات و با تاییدیه گروه صنعتی انتخاب 
۱۰. ارائه پیشنهادات جهت پژوهش‌های آتی
 
سیدرضا حجازی طاقانکی
دانشکده مهندسی صنایع
ظرفیت ارشد: 1
ظرفیت دکتری: 1
سیدرضا حجازی طاقانکی (rehejazi@iut.ac.ir) حسین خسروشاهی (khosroshahi@iut.ac.ir)    
مقطع دکتری / مقطع ارشد 1 دانشجوی کارشناسی ارشد 1 دانشجوی دکتری
کد یکتا: 140383232 20.1001.4.FNKG000=.2024.05.18.0.3 مرجعیت علمی
بررسی راهکارهای ایجاد و گسترش بانک‌های مواد غذایی و مدل‌سازی همکاری میان بانک‌های مواد غذایی، رستوران‌ها و سازمان‌های خیریه
بانک‌های مواد غذایی به عنوان اولین راهکار مقابله با مشکلات گرسنگی و نا امنی غذایی در کشورهای فقیر تبدیل شده‌اند. منشأ بانک‌های مواد غذایی ایالات متحده آمریکا بوده است که در سال 1960 میلادی با هدف کمک غذایی به افراد فقیر و بی خانمان به وجود آمدند اما اکنون در کشورهایی مانند کانادا، استرالیا و برخی کشورهای اروپای شمالی تأسیس شده و در دو دهه اخیر در بریتانیا و سایر نقاط اروپا گسترش یافته‌اند و نقش مهمی در مقابله با گرسنگی دارند. این بانک‌ها با جذب اهداکنندگان و استفاده از نیروی کار داوطلبانه در جوامع محلی برای تأمین غذای افراد نیازمند تعریف می‌شوند و پاسخ مؤثری به مشکل ناامنی غذایی به شمار می‌روند. در آلمان، نوعی از بانک‌های مواد غذایی به نام «تافلن» در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت که به معنای «میز» بود و برای توصیف یک بانک غذای داوطلبانه در آلمان به کار می‌رفت. این بانک‌های غذایی در آلمان پس از بیش از ۳۰ سال فعالیت، اکنون به عنوان یک سرویس اجتماعی حیاتی شناخته می‌شوند که نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی جوامع آسیب‌پذیر دارند. فناوری‌های جدید مانند اپلیکیشن‌های موبایل باعث شده تا عملیات بانک‌های غذایی به صورت آنلاین و سریع‌تر انجام شود. این بانک‌ها از طریق جمع‌آوری اهدایی‌های غذایی از سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها و همچنین کمک‌های مالی مردم تأمین می‌شوند. تعداد افرادی که از خدمات این بانک‌ها بهره‌مند می‌شوند در سال‌های اخیر افزایش یافته است. اکنون بانک‌های غذایی علاوه بر تأمین غذا، به برخی از خانواده‌های نیازمند کمک‌های مالی نیز می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های دیگر خود را تأمین نمایند. همچنین برخی از این بانک‌ها برنامه‌های آموزشی برای کسب مهارت‌های جدید نیز برای مردم فقیر برگزار می‌کنند. 
در کشور ایران، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در شهر تهران بیش از ۱۵ هزار نفر کارتن‌خواب و بی‌خانمان زندگی می‌کنند، که ۱۰ درصد این افراد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. بسیاری از آن‌ها با مشکل تأمین غذا روبرو هستند و به دنبال رفع گرسنگی به سامان‌سراها و مراکز اجتماعی مراجعه می‌کنند. تا سال ۱۳۹۶، در تهران ۱۸ مرکز اجتماعی با ظرفیت پذیرش بیش از ۲۵۰۰ نفر کارتن‌خواب تأسیس شده است. اما متأسفانه، در بسیاری از موارد، این افراد به غذای مناسب دسترسی ندارند. آمار سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نشان می‌دهد که میزان پسماند تر و خشک روزانه شهر بیش از ۱۱۰۰۰ تن بوده است. با فرض اینکه تنها ۰.۱ درصد از این مقدار مواد غذایی طبخ شود و ۰.۱ درصد دیگر نیز سالم بماند، روزانه ۷۷۰۰۰۰ کیلوگرم غذای قابل استفاده دور ریخته می‌شود. اگر راه‌حلی برای ارسال این غذاها به دست افراد نیازمند وجود داشته باشد، می‌توان میزان گرسنگی در تهران را به صفر رساند. در شهر تهران نیز بانک‌های مواد غذایی وجود دارد اما در بین مردم و رستوران‌ها ممکن است ناشناخته باشد و همچنین در دیگر شهرهای ایران آشنایی با بانک‌های مواد غذایی بسیار کم است. 
اینکه چه عواملی تاثیر بیشتری دارد تا مردم و سازمان‌های غذایی مثل رستوران‌ها به بانک‌های مواد غذایی بپیوندند و چه زیرساخت‌هایی لازم است تا برای کار آن‌ها ایجاد شود، موضوع این پژوهش است. همچنین ارائه رویکردهای مناسب برای ایجاد همکاری بیشتر رستوران‌ها و انعقاد قرارداد همکاری بین بانک‌های مواد غذایی و اورگان‌های غذایی و همچنین تضمین کیفیت مواد غذایی بانک‌ها در این پژوهش مورد بحث می‌باشد. در پایان لزوم تاسیس این بانک‌ها در کدام استان‌ها، برآورد هزینه و تعداد نیروی انسانی لازم برای اینکار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
مرتضی راستی برزکی
دانشکده مهندسی صنایع
ظرفیت ارشد: 1
ظرفیت دکتری: 1
مرتضی راستی برزکی (rasti@cc.iut.ac.ir)      
مقطع ارشد 1 دانشجوی کارشناسی ارشد  
کد یکتا: 140315173 20.1001.4.Q1JG000=.2024.05.13.0.8 مرجعیت علمی
ارائه راهبردهای برندسازی و مدیریت شهرت دانشگاه در شرایط خدشه‌دار شدن شهرت
موفقیت یک سازمان در جذب مخاطبین و حفظ وفاداری آنها، بسیار تحت تاثیر برند و شهرت آن سازمان است. در این رابطه ‏نه تنها ایجاد برند از اهمیت بسزایی برخوردار است، بلکه حفظ آن و شهرت سازمان نیز در سال‌های فعالیت نیازمند توجه و مراقبت است. ‏به علل مختلف ممکن است در دوره‌ای از زمان، برند و شهرت سازمان خدشه‌دار شود. در این شرایط سازمان می‌بایست اقدامات ‏فعالانه‌ای برای مدیریت حسن شهرت و حفظ برند اتخاذ نماید. دانشگاه نیز به عنوان یک سازمان گسترده با مخاطبین دانشجویی فراوان ‏از این شرایط مستثنی نیست. امروزه دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان مستعد و قوی در رقابت شدید بوده و برند و شهرت آنها تأثیر ‏بسیاری در کیفیت جذب در مقاطع مختلف تحصیلی دارد. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در دنیا بیش از دو دهه است که اقدامات ‏فعالانه‌ای را متناسب با اقتضای مخاطبین برای مدیریت برند و شهرت آغاز نموده‌اند. برندسازی و حفظ شهرت دانشگاه نیازمند شناسایی ‏نقاط ضعف و اتخاذ رویکرد فعال است. در این طرح با شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ در ایجاد برند و مدیریت شهرت خود، ‏راهبردهای لازم برای بهبود مستمر حسن شهرت دانشگاه با هدف جذب دانشجویان قوی داخلی و خارجی ارائه می‌شود.‏
 
مرتضی راستی برزکی (rasti@cc.iut.ac.ir)    
مقطع دکتری   1 دانشجوی دکتری
کد یکتا: 140315172 20.1001.4.PSJG000=.2024.05.13.0.8 مرجعیت علمی
یک رویکرد نظریه بازی برای تحلیل انتخاب بهترین استراتژی آمیخته بازاریابی
در بازارهای رقابتی، انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب کار آسانی نیست. برنامه‌ریزی پیچیده، تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند که باید با در نظر گرفتن شرایط، بهترین آنها را انتخاب کرد تا به راه ‌حل‌هایی ایده‌آل یا نتایج پایدار رسید. تصمیمات و استراتژی‌های رقبا هم در انتخاب استراتژی بازاریابی ما تاثیرگذارند. این پژوهش با هدف ارائه روشی نوین مبتنی بر نظریه بازی برای برنامه‌ریزی استراتژی‌های بهینه آمیخته بازاریابی در بازارهای پویا و رقابتی انجام شده است.. این روش ضمن لحاظ کردن آینده‌نگری استراتژیک، به بررسی و تحلیل اثرات تعاملی بین بازیگران در بازار می‌پردازد.
 
حمید میرمحمدی
دانشکده مهندسی صنایع
ظرفیت ارشد: 0
ظرفیت دکتری: 1
حمید میرمحمدی (h_mirmohammadi@iut.ac.ir)      
مقطع دکتری   1 دانشجوی دکتری
کد یکتا: 140325058 20.1001.4.QHJG000=.2024.05.13.0.8 مرجعیت علمی
بررسی قیمت‌گذاری، تولید هوشمند و برند فروشگاهی هوشمند با استفاده از مفاهیم انقلاب صنعتی 5 و جامعه 5 در زنجیره‌تأمین سنتی و دیجیتال با استفاده از رویکرد نظریه بازی
انقلاب صنعتی نسل 4 (صنعت 4)، به اتصال رایانه‌ها و هوش مصنوعی با حداقل مشارکت انسان در فرآیند تصمیم‌گیری اشاره دارد. اگرچه صنعت 4 پتانسیل قابل توجهی برای گسترش بخش صنعتی دارد، اما با موانع متعددی از جمله یکپارچه‌سازی فناوری، مشکلات زنجیره‌تأمین و امنیت داده‌ها مواجه است. رویکرد انسان محوری که صنعت 5 دارد برای حل کردن این مشکلات است. زنجیرهتأمین در صنعت 4، مبتنی بر مفهوم تولید انبوه و همچنین بهبود عملکرد زنجیرهتأمین است که از طریق افزایش شفافیت، انعطاف‌پذیری و کاهش ضایعات به‌دست می‌آید. هدف صنعت 5 حفظ این مزایا و همچنین ایجاد ارزش اضافی از طریق شخصی‌سازی انبوه است. مفهوم جامعه 5 (جامعه فوق هوشمند) که توسط دولت ژاپن ارائه و ترویج شده است، با صنعت 5 مرتبط است که نمایانگر چشم انداز یک جامعه جدید انسان محور است که در آن فناوری‌های پیشرفته در زندگی روزمره و در حوزه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند تا محصولات و خدماتی را ارائه دهند که نیازهای بالقوه افراد را برآورده کند. در همین راستا در پژوهش حاضر بر پایه فناوری‌های صنعت 5 و جامعه 5، یک زنجیره‌تأمین دیجیتال و سنتی، به‌طور یکپارچه مدل‌سازی شده است که در آن دو تولیدکننده پیشرفته و سنتی با هم رقابت می‌کنند و هر کدام محصول خود را هم به‌صورت مستقیم و هم از طریق کانال خرده‌فروشی به مشتری می‌دهند، در این راستا تولیدکننده پیشرفته، از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های موجود در صنعت 4 و جامعه 4 در تولید محصولات خود استفاده می‌کند و با دو شرکت خارجی حمل‌ونقل رباتیک و تأمین امنیت قرارداد می‌بندد، خرده‌فروش اینترنتی نیز محصول فروشگاهی هوشمند را تولید کرده و امکان ایجاد فناوری واقعیت افزوده را هم برای محصول خود و هم برای محصول تولیدکننده دارد. دولت نیز به‌عنوان یک عامل قدرتمند و تأثیرگذار برروی زنجیره‌تأمین، با استفاده از دو سیاست تشویقی و تنبیهی از تولیدکننده سنتی مالیات گرفته و به تولیدکننده پیشرفته یارانه می‌دهد تا بتواند جامعه را به‌سمت جامعه هوشمند و جامعه 4 سوق بدهد.
 

تحت نظارت وف ایرانی