علیرضا سفیانیان دانشکده مهندسی منابع طبیعی ظرفیت ارشد: 2 ظرفیت دکتری: 1 |
علیرضا سفیانیان (soffianian@iut.ac.ir) | |||
مقطع ارشد | 1 دانشجوی کارشناسی ارشد | |||
کد یکتا: 140313096 | 20.1001.4.SNK0000=.2024.05.15.0.7 | مرجعیت علمی | ||
برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری آب محور روستای قورتان | ||||
طی چند دههی اخیر، صنعت گردشگری به یکی از صنایع با ارزش جهان و محرکی برای پیشرفتهای اقتصادی- اجتماعی تبدیل شده است.گردشگری پایدار به معنای ایجاد تعادل بین سه بعد زیست محیطی، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی توسعه گردشگری میباشد. گردشگری پایدار شکل ملایمتری از گردشگری است که عموما کوچک مقیاس و چند وجهی است و در کنار منافع اقتصادی (درآمد زایی و اشتغال) به ابعاد اجتماعی و محیط زیستی توجه دارد. و از همه مهمتر مشارکت جوامع محلی را برای نیل به اهداف هدف گذاری کرده است. از سوی دیگر هم مفهوم گردشگری پایدار نو و جدید است و این نشان دهنده آنست که نیاز به ایده پردازی برای گردشگری پایدار و نوآوری در زمینه اشکال گردشگری پایدار باشیم که متناسب با ویژگیهای مناطق مستعد باشد. یعنی همزمان ظرفیت ها و چالش ها را مد نظر قرار دهد. روستای قورتان از روستاهای با قدمت بالا در منظقه شرق اصفهان و در مجاورت شهر ورزنه است که واجد ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری خوبی می باشد. از طرفی در منطقه به دلایل بارگذاری ها و همچنین خشکسالی، مردم منطقه بویژه کشاورزان با مشکل محدودیت آب و بدنبال آن چالش های متعدد از جمله معیشت و مهاجرت بویژه در بین جوانان مواجه می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی منطقه شرق اصفهان با محوریت روستای قورتان و ارائه و تدوین راهبردهای بین بخشی برای توسعه اشکال گردشگری پایدار در منطقه با محوریت آب و به حداقل رسانیدن مسائل و مشکلات کشاورزان می باشد . | ||||
علیرضا سفیانیان (soffianian@iut.ac.ir) | ||||
مقطع ارشد | 1 دانشجوی کارشناسی ارشد | |||
کد یکتا: 140313097 | 20.1001.4.SSK0000=.2024.05.15.0.2 | مرجعیت علمی | ||
سطح بندی شهرستان های استان سمنان بر اساس شاخص هاي توسعه گردشگری | ||||
گردشگری در چند دهه گذشته رشد شتابانی در بسیاری از کشورهای جهان، داشته است و در مناطق مستعد محور توسعه قرار گرفته است. از ویژگیهای صنعت گردشگری چند وجهی بودن آنست، یعنی در کنار منافع اقتصادی (اشتغال و درآمد زایی) می تواند منافع اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی، سیاسی و امنیتی بدنبال داشته باشد، یعنی با این منافع میتواند محور توسعه (پایدار) در سطح مناطق قرار گیرد. پیامدهای نگاه بخشی به گردشگری در برخی از مناطق دنیا در حال نمایان شدن است. متاسفانه با توجه به جوان بودن صنعت گردشگری بویژه در ایران و اینکه تا کنون بیشتر منافع اقتصادی آن بویژه درآمد زایی مد نظر بوده سبب شده که از این ظرفیت به نحو شایسته ای استفاه نشود و در برخی از مناطق بخاطر نگاه بخشی و جزیره ای به بحث گردشگری شاهد پیامدهای منفی باشیم، که میتواند در کوتاه مدت منافع اقتصادی آن را نیز کاهش و در دراز مدت از بین ببرد. لذا با وجود آثار مثبت صنعت اگر ، اگر توسعه گردشگری همراه با برنامه ریزیهای و در نظر گرفتن مزیت های نسبی مناطق صورت نگیرد می تواند پیامدهای منفی بدنبال داشته باشد. برای برنامه ریزی بهینه گردشگری و با توجه به مزیت های نسبی نواحی ، سطح بندی مناطق مستعد (استان ها) قبل از فرآیند برنامه ریزی بسیار ضرورت دارد. هدف طرح حاضر نیز سطح بندی شهرستان های استان سمنان برای توسعه گردشگری است، به نظر میرسد این استان از قابلیت خوبی به لحاظ جذب گردشگر داخلی و خارجی برخوردار باشد. لذا رتبه بندی شهرستان ها و مناطق مختلف استان سمنان به لحاظ قابلیتهای گردشگری، در جهت تدوین برنامه های اثر بخش در بخش گردشگری و توزیع متناسب زیرساختها و خدمات گردشگری و ... اهمیت بسیاربالایی دارد و میتواند در تحقق اهداف توسعه پایدار و برنامه ریزی و مدیریت درخور و شایسته مناطق با توجه با ظرفیتها و قابلیتهای آنها موثر باشد. در این راستا، مطالعه حاضر در نظر دارد که پس از جمع آوری دادهها و اطلاعات شاخصهای مختلف اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، مدیریتی و محیط زیستی، با استفاده از جدیدترین تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره به اولویت بندی شهرستان های استان سمنان بر اساس شاخصهای توسعه گردشگری بپردازد. | ||||
علیرضا سفیانیان (soffianian@iut.ac.ir) | ||||
مقطع دکتری | 1 دانشجوی دکتری | |||
کد یکتا: 140313095 | 20.1001.4.T1K0000=.2024.05.15.0.2 | مرجعیت علمی | ||
سطح بندی مناطق حفاظت شده بر اساس شاخصهاي توسعه پایدار مطالعه موردی فلات مرکزی ایران | ||||
یکی از راهبردهای اساسی برای نیل به توسعه پایدار در سطح مناطق بویژه با محوریت حفظ و نگهداری تنوع زیستی (گونه، جمعیت و زیستگاه) در تمامی سطوح آن ایجاد شبکه مناطق حفاظت شده است. از طرفی ایجاد مناطق حفاظتشده و داشتن راهبرد و برنامه برای بهره برداریهای پایدار از آنها از مهمترین سیاست ها برای حفظ تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی می باشد. بنابراین هم حفاظت این مناطق و هم داشتن برنامه برای بهره برداری ها ازجمله ضرورتهای توسعۀ پایدار محسوب میشود. بهره برداری از سرزمین، منابع و خدمات آن بسیارمتنوع بوده و در فرآیند توسعه پایدار می تواند دامنه آن از حفاظت صرف تا توسعه کامل را در بر گیرد . مناطق حفاظت شده در مفهوم عام خود به طور کلی در انتهای این طیف و در نقطه مقابل بهره برداری فیزیکی قرار دارد. در اصل ایجاد مناطق حفاظت شده، تلاش آگاهانه ای برای حمایت از آخرین بازمانده تنوع زیستی است که کم و بیش در روند توسعه ناپایدار کنونی، ویژگی های طبیعی خود را حفظ کرده اند و برای حمایت از برنامه های توسعه به آنها نیازمند هستیم. از سوی دیگر تفکیک و توسعه این مناطق با اهداف و درجات حفاظتی متفاوت در داخل شبکه مناطق حفاظت شده در سطح یک منطقه، خود بیانگر ویژگیها و ظرفیت های متفاوت این مناطق است. در حال حاضر ارزیابی و پهنه بندی مناطق حفاظت شده بصورت جزیره ای انجام و نتیجه آن پهنه بندی مدیریتی این مناطق است که به نظر میرسد با ماهیت و مفهوم حفاظت همراستا نباشد هر چند که ممکن است در تعارض هم نباشد و همین رویکرد محتاطانه را بخوبی نشان می دهد. بر پایه نگاه راهبردی به حفاظت و مناطق حفاظت شده ضرورت زون بندی مناطق حفاظت شده در سطح یک منطقه وسیع (استانی یا اقلیمی یا ترکیبی) در مقایسه با سایر مناطق و همچنین برخی از عناصر کلیدی دیگر باشد یعنی ابتدا لازمست راهبردها حفاظت در سطح وسیع مشخص و سپس بر پایه راهبردها سیساست های مدیریتی هر منطقه مشخص و زون بندی همراستا با آن انجام پذیرد. یعنی برای نیل به اهداف مدیریتی و منافع چند وجهی حفاظت در سطح مناطق مستعد مانند منطقه فلات مرکزی ایران نیازمند تدوین برنامه های بین بخشی و فرابخشی و سیستمی با محوریت این مناطق و در برنامه های توسعه هستیم، برای نیل به این مهم، یعنی تدوین برنامه های موفق و در راستای توسعه پایدار نیازمند نگاه راهبردی و سیستمی به مناطق حفاظت شده و ارایه نقشه راه برای بهره برداری پایدار از منافع محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی هستیم به گونه ایکه برنامه ها ی توسعه چه خرد و چه کلان بر پایه این مطالعات راهبردی و چند وجهی تهیه شده باشند. |
||||
دفتر جذب و هدایت استعدادهای درخشان
مدیریت برنامه ریزی و ارتقا کیفیت آموزشی
- صفحه اصلی
- مدیریت های تابعه
- دفتر برنامه ریزی آموزشی
- مقررات
- مقررات بالادستی
- بخشنامه شیوه انتخاب و اجرای برنامه درسی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 1400)
- آیین نامه واگذاری اختیارات برنامه ریزی درسی به دانشگاه ها (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 1395)
- آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها (شورای عالی انقلاب فرهنگی 1390)
- آیین نامه چهارچوب تدوین و بازنگری برنامه های درسی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 1394)
- قانون ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻨﺠﺴﺎﻟﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺍیرﺍﻥ (مجلس شورای اسلامی 1396)
- ایجاد و اصلاح دروس و برنامه های درسی
- برنامه های درسی
- کاربرگ ها
- دفتر نظارت و ارزیابی
- دفتر جذب و هدیت استعدادهای درخشان
- دفتر برنامه ریزی آموزشی
- درباره ما
- گزارشها و برنامهها