رفتن به محتوای اصلی
x
میثم اکبرزاده
دانشکده مهندسی حمل و نقل
ظرفیت ارشد: 0
ظرفیت دکتری: 1
میثم اکبرزاده (makbarzadeh@iut.ac.ir)      
مقطع دکتری   1 دانشجوی دکتری
کد یکتا: 140358201 20.1001.4.G1KG000=.2024.05.18.0.8 مرجعیت علمی
تحلیل انتشار ازدحام ترافیکی در مقیاس شبکه و روش پیش‌بینی آن
ازدحام ترافيکي و گسترش آن در شبکه معابر شهري يکي از مهم‌ترين مشکلات شهرهاي بزرگ است. ازدحام‌هاي ترافيکي بر زمان سفر و قابيلت اطمينان آن، مصرف سوخت، توليد آلاينده‌ها و سلامت شهروندان تاثیر منفی دارد. شناخت رفتار ترافيک در شبکه معابر شهري، پيش‌بيني ازدحام ترافيکي و انتشار آن در شبکه، تعيين آستانه ورود سيستم از حالت عادي به حالت شلوغ، تعيين مدت‌زمان انتشار ازدحام‌هاي ترافيکي و همچنين شناسايي معابري که پتانسيل بالايي براي شلوغ کردن قسمت انبوهي از شبکه را دارند (گلوگاه‌)، کليد اصلي براي برنامه‌ریزی جهت پيش‌گيري از وقوع ازدحام‌هاي ترافيکي و کاهش شدت و وسعت انتشار آنها است. این امر می‌تواند توسط رانندگان با تغییر مسیرهای رانندگی درصورت اطلاع از معابر شلوغ، توسط کنترل‌کنندگان شبکه و پلیس با استقرار در معابر شلوغ و همچنین توسط مدیران شبکه با اعمال تغییرات فیزیکی در معابر شبکه و یا زمان‌بندی مناسب چراغ‌ها به وقوع بپیوندد. نحوه انتشار ازدحام‌های ترافیکی در شبکه معابر شهری علاوه بر تاثیر گرفتن از محل و نحوه اتصال معابر به معبر شلوغ که باعث انتشارهای محلی می‌شوند، از نحوه تصمیم‌گیری رانندگان در انتخاب مسیرهای جایگزین که باعث انتشارهای غیرمحلی می‌شوند نیز تاثیر می‌پذیرد. 
هدف از پژوهش تعریف‌شده، استفاده از ابزارهای علمی مناسب برای توصیف رفتار ازدحام در مقیاس شبکه و پیش‌بینی روشنمند آن است.
 
حسین حق شناس
دانشکده مهندسی حمل و نقل
ظرفیت ارشد: 0
ظرفیت دکتری: 1
حسین حق شناس (ho_hagh@iut.ac.ir) احمدرضا طالبیان (talebian@iut.ac.ir)    
مقطع دکتری   1 دانشجوی دکتری
کد یکتا: 140346094 20.1001.4.QSJG000=.2024.05.13.0.8 مرجعیت علمی
بهبود و بكارگيري سامانه هاي مديريت زيرساخت حمل و نقل
زيرساخت هاي حمل و نقلي شريان‌هاي اقتصادي هر كشوري بوده و از پيش نيازهاي توسعه اقتصادي و اجتماعي در نظر گرفته مي‌شوند. سالانه بخش هنگفتي از بودجه ملي به تعمير و نگهداري زيرساخت هاي حمل و نقل اختصاص مي‌يابد كه اين امر براي حصول اطمينان از عملكرد بهينه، راحت، ايمن و سازگار با محيط زيست آنها الزامي است. در غير اين صورت با هدر رفت سرمايه ملي مواجه خواهيم بود. سيستم‌هاي مديريت زيرساخت حمل و نقل با انگيزه دستيابي به كيفيت عملياتي بالاي حمل و نقل و حفظ سرمايه هاي ملي توسعه پيدا كرده اند. در حالي كه نگهداري اين زيرساخت‌ها يكي از هزينه‌برترين عمليات عمراني مي‌باشد، در كشور ما اين موضوع به صورت روش‌مند انجام نشده و عمدتا بر پايه قضاوت هاي فردي مي باشد. نتيجتا، بودجه در زمان مطلوب و به صورت بهينه صرف نمي شود و متعاقبا، عمليات تعمير و نگهداري در دراز مدت با هزينه بيشتر صورت مي گيرد. موضوع پروژه پيشنهادي عبارتست از توسعه روش‌هاي سيستماتيك و منسجم جهت ارزيابي عميق وضعيت فعلي زيرساخت هاي مختلف حمل و نقل (اعم از روسازي راه، ريل و...)، پيش‌بيني وضعيت آ‎ن‌ها در آينده و بهينه سازي عمليات تعمير و نگهداري با هدف حداكثر نمودن كارآمدي زيرساخت و حفظ حداقل هاي عملكردي.
 

تحت نظارت وف ایرانی